regenwaterpompen voor toiletten

Nieuwe regenfilters voor de toiletten zorgden voor oplossing

Al van bij de opstart van de residentie waren er regelmatig problemen met de filters voor het regenwater. Steeds opnieuw verstopten de filters na een paar weken. Zowel de installateur als de bouwfirma weten dit aan een slecht onderhoud, alhoewel deze maandelijks of korter gewisseld werden. Op hun vraag werden ook de regenwaterputten zelf 2x leeggepompt en gereinigd. We drongen dan ook aan op een gezamenlijke expertise.

 

Die expertise, in aanwezigheid van de bouwfirma, wees uit dat één van de aanzuigpompen te laag gemonteerd was zodat deze vuil kon opzuigen. Ook een voorfilter voor het aangevoerde regenwater was niet correct geplaatst en moest aangepast worden.

 

Helaas bleek snel dat dit niet de oorzaak was. De stof- en vuil-densiteit had eerder ook al uitgewezen dat in de regenwaterputten de vervuiling in lijn lag met te verwachten waarden in Evergem. Kortom het probleem bleef aanslepen met alle gevolgen van dien. De klachten van de RVME vielen echter in dovemansoren en de verantwoordelijkheid werd zowel door de installateur als de bouwfirma afgeschoven op een zogenaamd slecht onderhoud. Op de duur moest bijna na iedere serieuze regenbui de filters vervangen worden, wat natuurlijk niet normaal is voor een dergelijke residentie.

 

Het standpunt van de RVME, gesteund door professionals uit de branche waaronder ook een lid van de RVME, was dat er een structureel probleem was met de filters.

 

Op 21/101/2022 kwamen alle partijen, samen met hun raadsmannen samen, waarbij onder andere dit aanslepende probleem besproken werd. De bouwfirma stelde voor om advies te vragen over het debiet van de filters aan Buildwise, het vroegere WTCB, met als missie om bouwprofessionals te ondersteunen bij hun dagelijkse taken.

 

De RVME van de Orangerie had liever een meer uitgebreide en onafhankelijke expertise, maar -met het nodige voorbehoud- vonden we dit toch al een eerste stap.

 

Op 7 november kwamen blok C en D terug in problemen, amper 15 dagen na de laatste panne en interventie. Onze advocaten schreven onmiddellijk een brief. Wij vonden eveneens dat onze bewoners gegijzeld werden door al dat getreuzel en laten aanslepen, en stelden hen andermaal in gebreke.

 

Gelukkig kwam kort daarna het antwoord van de bouwfirma dat de filters inderdaad verkeerd begroot waren (door de architecten?).

 

Op 6 december werden dan ook grotere zelfreinigende filters geplaatst en … sindsdien zijn -ondanks felle en veel regen- alle regenwaterproblemen opgelost!